Saksanpähkinän kuukausitiedote


TAMMIKUU 2024

Uuteen vuoteen siirryttiin kovien pakkasten siivittämänä. Pakkassää antoikin meille inspiraatiota tutkia erilaisia talven ilmiöitä ja lunta, laulaa talvilauluja ja tehdä talvisia taidetöitä. Erilaisista sääilmiöistä ja niihin liittyvistä tuntemuksista on keskusteltu ja samalla kasvatettu sanavarastoa uusilla sanoilla. Palasimme vielä myös muinaiseen Egyptiin, sillä yöretki lähestyy helmikuun alussa ja teemme vielä viimeisiä valmisteluja sitä varten isompien kanssa. Henkilökunta on aloittanut lisäkoulutusta käsityökasvatuksesta ja uusia ideoita on saatu toimintatapojemme tueksi.

Kielten rikas maailma ja ilmaisun monet muodot:

 

Olemme laulaneet vanhoja tuttuja sekä uusia talvilauluja keskittyen samalla myös rytmittämiseen ja perussykkeen löytymiseen. Erilaisia rytmisoittimia on kokeiltu pienempien kanssa ja innostettu kaikkia osallistumaan yhteiseen musisointiin. Lisäksi esillä olevat soittimet ovat edelleen innostaneet lapsia omaan musisointiin sopivissa väleissä.

 

Uuden vuoden raketteja tehtiin seinälle eri tekniikoilla ja pienimmät pähkinät tekivät omat lumiukkonsa koristamaan eteisen seinää. 3-5-vuotiaat koristelivat lumiukkojen kaulahuiveja ohjeen mukaan ja hamahelmitöinä isommat tekivät uuden vuoden onnenkaluja.

 

Pienet pähkinät ovat touhunneet innolla pihalla pakkasista huolimatta. Pienet pääsivät toteuttamaan talven riemuja paperille sokerimaalauksen avulla. Myös vesiväreillä on taiteiltu hienoja taideteoksia tammikuussa.

 

Yöretkirekvisiittaa on valmisteltu myös. Tutankhamonin kasvokuvat tehtiin mallista piirtämistä harjoitellen ja nyt seiniä koristaa todella hienot ja persoonallisen näköiset faaraot! Muovailua on harjoiteltu tekemällä roikkuvat hieroglyfikoristeet ja pienemmät tekivät leikkausharjoituksena pyramidikuvat seinälle. Hieroglyfeja on tehty myös maalaamalla. Isommat tekivät omat pyramidinsa sommittelemalla kierrätettyjä kaakeleita oikeaan muotoon. Tutustuimme myös faaraoiden käsissä näkyviin symboleihin. Varsta ja paimensauva väritettiin erityisellä huolellisuudella värityskuvana ja 5-vuotiaat valmistivat oikeat symbolit erilaisia kädentaitoja ja materiaaleja käyttäen.

 

Eskarilaiset kävivät taidemuseolla kokemassa värien värinää, johon kuului rentoutumista ja taiteilua sokerimaalauksen keinoin. Samalla katseltiin hieman taideteoksia ja keskusteltiin niistä. Uusi eskarijakso alkoi myös tammikuun aikana, jossa tutustutaan enemmänkin taiteeseen, sen muotoihin ja painotamme itseilmaisun eri muotoja.  Eskarilaiset ovat päässeet jo kertomaan omia kokemuksiaan taiteen parissa, katsomaan erilaisia maalauksia ja kertomaan niistä mielipiteitään.  Teosten tunnetiloja on mietitty ja vanhoista teoksista on tehty uusia versioita eri materiaalein ja tekniikoin.

Minä ja meidän yhteisömme:


Joululoman jälkeen on taas muisteltu ja harjoiteltu ryhmässä olemisen taitoja, toisen huomioimista ja yhteisten sääntöjen mukaan toimimista. Tavaroita ja pelejä on vuoroteltu ja jaettu ja huomiota on kiinnitetty toisille kohteliaasti puhumiseen. Montessoreiden kanssa yhdessä toimiessa on harjoiteltu samoja taitoja vieraammassa porukassa.


Kasvan, liikun ja kehityn:

Jumpat pyörähtivät käyntiin ja leikkien ja harjoitusten avulla on kehitetty perusliikuntataitoja monipuolisesti. 5-6-vuotiaat pääsivät luistelemaan yhdessä montessorilaisten kanssa ja erilaiset luistelutaidot kehittyivät kovasti viikon aikana. Samalla harjoiteltiin myös sääntöjen noudattamista ja ohjeiden kuuntelua ulkotilassa.

Isompien luistellessa pienemmät ovat käyneet laskemassa mäkeä Hollihaan puistossa. Liukurin asettelu pyllyn alle, jalkojen ilmaan nostaminen, alkuvauhdin ottaminen sekä tasapainon pitäminen laskiessa ja mäen kiipeäminen on ollut hauskaa, mutta taitoa vaativaa puuhaa. Erilaiset liikkumistaidot harjaantuvat mäenlaskussa kuin itsestään. Myös pihalla oleva pieni lumikinosmäki on ollut mieluinen paikka monelle ulkoilujen aikana.

 

 

Tutkin ja toimin ympäristössäni:


Eskarissa jatkettiin vielä alkukuusta veden olomuotojen sekä lumen tutkimista eri tavoin. Lisäksi lukuhöperöprojektissa tutustuttiin karhun tarinaan sekä suomen että espanjan kielillä ja opeteltiin espanjankielisiä sanoja lukuhöperötehtävänä. Lisäksi eskarilaiset pääsivät tutustumaan karhun talvehdintaan.

 

Päiväkodille hankitut Beebotit pääsivät käyttöön nyt joulun jälkeen. Harjoittelimme yhdessä Beebotin ohjelmointia sekä käyttöä, jonka jälkeen lapset pääsivät tekemään omia ohjelmointejaan erilaisilla valmiilla alustoilla. Beebotin ohjelmointia on harjoiteltu myös ipad-sovelluksen avulla. Pienet robottiötökät pääsivät seikkailemaan myös muinaisessa Egyptissä, kun lasten piti ohjelmoida Beebot kulkemaan eri esineiden kautta. Samalla harjoiteltiin alkukirjaimia ja sanastoa.

 

Metsämörrissä on käyty aina sään ja muiden puuhien niin salliessa. Lintujen talviruokintaa on jatkettu ja samalla reissulla tutkittiin lumen syvyyttä metsän eri kohdissa, samalla harjoiteltiin mittaamista. Luupeilla on tutkittu hangen pintaa ötököiden toivossa. Luupit innostivat tutkimaan myös muita metsästä löytyviä mielenkiintoisia kohteita. Taidejakso on näkynyt myös metsämörrissä, kun sopivan suojasään tultua lumesta muotoiltiin hienoja metsäneläimiä Metsämörrille kaveriksi.