Saksanpähkinän kuukausitiedote


Maaliskuu 2024

Maaliskuu pyörähti käyntiin talviloman merkeissä. Loman jälkeen saimme päiväkodissa kuulla monenmoisia lomakuulumisia. Eskarilaiset harjoittelivat mm. diagrammin tekemistä lomalla tehtyjen asioiden mukaan.

Yliopiston kolmannen vuoden VaKa-opiskelija Veera aloitti harjoittelujakson päiväkodissamme. Veeran harjoittelujakso kestää vappuviikolle saakka. Mirjamin harjoittelu puolestaan tuli päätökseen pääsiäistä edeltävällä viikolla, jolloin vietimme pienimuotoisia läksiäisiä.

Maaliskuu on antanut lupauksia jo keväästä. Olemme saaneet kokea ensimmäiset vesisateet ja kurahousukelit. Aurinko on hellinyt ja pakkasöiden jälkeen olemme päässet nauttimaan hankikannosta. Vielä on toki lumihommiakin riittänyt ja villavaatteet olleet tarpeen varsinkin aamun ulkoiluissa.

 

Kielten rikas maailma:

 

Pääsiäistarinat ovat tempaisseet meidät mukaansa loman jälkeen. Kirjallisuuden kautta olemme tutustuneet pääsiäisen perinteisiin sekä tutustuneet Onni-poika kirjan avulla Nowruz- juhlaan, joka on iranilainen uuden vuoden juhla. Juhlaa vietetään monin eri tavoin ja koristein kuten pääsiäistä ja lasten kanssa vertailimme yhdistäviä tekijöitä. Keksimme myös oman ”seitsemän s- kirjaimen pöydän”, joka liittyy Nowruzin viettoon.

 

Ohjeen mukaan työskentelyä ja kuullun ymmärtämistä on harjoiteltu täydentämällä pääsiäisaiheista kuvaa. Pääsiäiseen ja kevääseen liittyvää sanastoa on harjoiteltu monipuolisesti erilaisten sanaleikkien, lorujen ja tehtävien kautta.

 

Eskarissa on keskitytty tunnistamaan sanojen alkuäänteitä sekä sanojen hahmottaminen ja kirjoittaminen ovat olleet keskiössä tässä jaksossa. Eskarissa on lisäksi tehty tavu- ja sanatason lukuharjoituksia, jotka ovatkin sujuneet mukavasti.

 

 

llmaisun monet muodot:

 

Kädentaitoja on tehty pääsiäis- ja kevätteemoilla. Ensitöikseen lapset saivat tehdä itselleen pääsiäisruohopurkit leikkaamalla, liimaamalla sekä maalamalla. Koristeiksi sommiteltiin höyheniä. Leikkaamista ja hienomotorisiataitoja on harjoiteltu tekemällä ikkunoihin kartongista tulppaaneja. Tarkan leikkaamisen lisäksi työssä harjoiteltiin neulan ja langan käyttöä, kun tulppaanin osat liitettiin yhteen pujottelemalla. Kukkia on tehty myös silkkipaperityönä ikkunoiden koristeeksi.

 

Viskarit aloittivat oman projektinsa Anne-Marin johdolla. Projektissa toteutetaan eskaritaulu, jota tulevat eskarit käyttävät omana eskarivuonnaan ensi syksystä alkaen. Projektissa on harjoiteltu työn suunnittelua ja suunnitelman mukaan toteuttamista. Tavoitteena on ollut myös tutustua materiaaleihin, erottaa mm. kovat ja pehmeät materiaalit toisistaan sekä tutustua erilaisiin kädentöissä tarvittaviin välineisiin. Viisivuotiaat pääsivät harjoittelemaan ompelua ja pujottelua ja myöhemmin on vuorossa vielä pienet puutyöt.

 

Musiikissa olemme laulaneet ja leikkineet pääsiäislauluja suomeksi ja saksaksi. 2-3 -vuotiaat ovat lisäksi harjoitelleet rytmien kuuntelua ja soittamista rytmikapuloilla ja rytmimunilla.

 

5-6 -vuotiaiden kanssa kävimme Oulun kaupunginteatterissa Lasten-ja nuorten teatterifestivaaleilla katsomassa näytelmän ”Ihmemaa Oz”. Näytelmä oli vaikuttava ja mukaansatempaava hienoine lavasteineen ja koreografioineen.

 

Minä ja meidän yhteisömme:

 

Viskariprojektia tehdään yhdessä Montessorin eskareiden kanssa, näin tuleva esiopetusryhmä pääsee aloittamaan toisiinsa tutustumisen ja ryhmäytymisen jo näin keväällä. Päiväkodin viisivuotiaat huoltajineen osallistuvat myös hyvinvointipäiväkotikyselyyn.

 

Eskarit ovat käyneet tutustumassa Myllytullin kouluun ja päässeet osallistumaan 1.-luokan liikunnan- ja englannintunnille. Eskarimme saivatkin kovasti kehuja rohkeasta osallistumisesta ja hyvistä kysymyksistä. Eskarit myös saivat englannin tunnin lomassa opettaa 1.luokkalaisille muutamia saksankielisiä sanoja ja sanontoja. Samalla päästiin harjoittelemaan koulun välituntia ja tutustumaan välituntipihaan sekä muihin koulun tiloihin.

 

Steiner-koulu kutsui 5-6- vuotiaat pääsiäisjuhlaan, jossa 1.-9- luokkalaiset oppilaat esittivät näytelmiä, musiikki- sekä tanssiesityksiä. Esitykset saivat osakseen suuria aplodeja ja ihastusta.

 

Kasvan, liikun ja kehityn:

OSYKilla jumpissa liikuttiin pääsäisteemoissa. Pääsiäispuput heräsivät aamujumppaan ja tämän jälkeen alkoi kilpailu pääsiäismunien keräämisessä. Puput jakaantuivat kolmeen joukkueeseen, joiden täytyi kerätä munia pesäänsä pääsiäismunien saarelta. Matka kotipesästä saarelle edellytti taitavaa tasapainoilua sekä valtaisia tasaloikkia, kun puput etenivät kilvan toisiaan kannustaen. Pupujen herkkuruokaa on porkkana, joten pääsiäisjumppaan kuului myös lasten ikisuosikki ”porkkanan veto”. Pääsiäisnoidat pitivät luudalla lentokoulun, luudan kanssa liikuttiin eri tavoin ja eri nopeuksilla tilassa, samalla muisteltiin sijainti- ja paikkakäsitteitä. Eri nopeuksienhallinnan lisäksi tasapainoa ja hyvää koordinaatiota tarvittiin myös tässä harjoituksessa.

Harjoittelijamme Veera ja Mirjam pitivät yhdessä ulkojumpan lähipuistossa kantohangella. Ulkona liikuttiin erilaisten pääsiäiseen liittyvien eläinten ja asioiden mukaan (tipu, jänis, kukko, muna…). Näppäryyttä ja tasapainoa ja kehonhallintaa harjoiteltiin kuljettamalla pääsiäismunaa lusikassa. Jumppa huipentui hippaleikkiin, jossa kiinni jäänyt muuttui hipan valinnan mukaan tipuksi tai pupuksi jääden liikkumaan kyseisen eläimen mukaan.

Pienimmät päiväkotilaiset ovat liikkuneet sisällä sinisessä musiikkijumpassa ja temppuradoilla. Lisäksi ulkoilun aikana on liikuttu monipuolisesti tasapainoillen lumen alta paljastuneilla hiekkalaatikonreunoilla, kiipeillen viimeisille lumivuorille sekä kantohangilla kirmaillen. Liukumäkeen kiipeäminen ja laskeminen on ollut etenkin pienten laskijoiden suosiossa.

 

Tutkin ja toimin ympäristössäni:

Metsämörrissä tutkittiin mitä värejä metsästä löytyy. Värillisten muovien läpi katsottiin, miltä maailma näyttäisi mm. punaisena, sinisenä, keltaisena tai täysin vihreänä. Metsässä leikittiin leikki, jossa lasten tuli mennä sen värisen värikortin luokse, jonka arvelivat opettajan sanoman asian olevan.

Eskarit ovat tässä jaksossa keskittyneet tutkimaan kasvien kasvatusta ja kasvua. Omien kasvitutkimusvihkojen avulla on tutustuttu kasvin eri osiin ja niiden tehtäviin sekä kasvin kasvatukseen. Istutimme herneitä ja laitoimme ne eri kasvupaikoille. Seurasimme kasvua ja pohdimme mitä kaikkea kasvit tarvitsevat kasvaakseen. Eskarit ovat myös tutustuneet tässä eskarijaksossa mittaamiseen ja viivaimen käyttöä on harjoiteltu erilaisissa tehtävissä.

Teatterimatkoilla sekä kävelymatkoilla metsämörriin on havainnoitu kevään edistymistä, lintujen puuhia sekä muisteltu liikennemerkkejä ja -sääntöjä.